Hoe werken we?

Een complete to-do list

Gefeliciteerd!

Welkom bij George Visser Productions, we zijn blij dat je hier bent. Om het jou zo gemakkelijk (en overzichtelijk) mogelijk te maken, hebben we een overzicht gemaakt van de loop van een theaterseizoen. Hierin zie je ook wat we van jou nodig hebben om een mooie tour te realiseren.

Stap 1: Tekst & Foto’s

Het eerste wat we van je vragen zijn tekst en foto’s van jouw voorstelling. Daarnaast ontvangen we ook graag de gegevens waar men jou kan vinden op social media en de NAW-gegevens waar de facturering naar toe mag.

Stap 2: Start verkoopseizoen

In september trapt George Visser Productions het theaterseizoen af met onze seizoenspresentatie. Hier presenteren we ons aanbod voor het volgende theaterseizoen aan programmeurs van theaters. De programmeurs krijgen een brochure met meer informatie over ons aanbod. Hierdoor begint het verkoopseizoen en dus de start van de tourneeplanning.

Stap 3: Boekingsperiode

Het verkopen van de voorstellingen aan theaters is onderverdeeld in 5 verschillende periodes. Hierbij is het belangrijk om te weten dat we in de eerste maanden na de seizoenspresentatie vooral in contact zijn met zalen waar plek is in het publiek voor 500 personen of meer, daarop volgend hebben we contact met midden- en kleine zalen:

  • September t/m december: We zijn voornamelijk in contact met de grote zalen;
  • Januari t/m maart: We zijn in contact met de kleine zalen;
  • April: De financiële deals worden gemaakt*;
  • Mei: De contracten worden getekend;
  • Juni: De meeste theaters starten met de kaartverkoop;

Voor meer vragen over de boekingen kan je terecht bij boekingen@gvproductions.nl of je belt naar 070-34 65 657. Een van onze boekers zal je dan helpen.

Publiciteit

Daarnaast hebben we nog een planning omtrent publiciteit. Hier vallen publiciteitsfoto’s en tekst onder, maar ook recensies, filmpjes zoals teasers, trailers en ander materiaal wat beschikbaar gesteld kan worden aan theaters ter promotie van jouw voorstelling.

Januari/Februari: Vanaf januari/februari beginnen we met het verzamelen van het definitieve publiciteitsmateriaal van het volgende seizoen. Hierbij moet je denken aan hoge kwaliteitsfoto’s en publiciteitsteksten. Het liefst ontvangen we zowel horizontale als verticale publiciteitsfoto’s van 300 dpi. Ook willen we een tekst ontvangen die theaters kunnen gebruiken om hun publiek te informeren over jouw voorstelling**.

Maart: In maart leveren we het definitieve publiciteitsmateriaal aan bij de theaters. De theaters kunnen dan de voorbereidingen treffen voor het aankomende theaterseizoen. Eind maart leveren theaters hun brochure aan bij de drukker. Wil je in de brochure geplaatst worden? Lever dan uiterlijk begin maart jouw publiciteitsmateriaal aan.

Mei/Juni: Vanaf deze maanden verzamelen we het materiaal voor onze eigen brochure. Deze wordt begin september uitgedeeld op onze seizoenspresentatie waar programmeurs van theaters aanwezig zijn. Het materiaal wat we hiervoor ontvangen hoeft niet definitief te zijn, zolang de programmeurs voor wie het is bedoeld een goed beeld krijgen van de voorstelling die ze kunnen boeken.

**Let hierbij wel op dat het voor kan komen dat theaters de tekst soms lichtelijk aanpassen. Als er iets niet goed op de website van het theater staat, voel je dan vooral vrij om contact op te nemen met jouw productiebegeleider – zie jouw persoonlijke pagina.

Heb je nog vragen?

*De Financiële Deals

Indicatie Garantiesom: De garantiesom is een gegarandeerd bedrag van het theater aan bespeler, voor het geval er tegenvallende bezoekersaantallen zijn. 

De garantiesom zullen we samen in overleg moeten bepalen. Het bedrag wordt mede bepaald op basis van de dagkosten van de bespeler en de minimale gage voor de productie. 

Partage: Op partage wil zeggen dat je als bespeler een deel uit de kaartverkoop krijgt en het theater krijgt daar ook een deel van.

In de meeste gevallen gaat het om een partage-verdeling van 80-20, 75-25 of 70-30. Dit verschilt per theater.

Toeslag: Is een bedrag dat het theater hanteert voor zijn service, administratiekosten, pauzedrankje en/of garderobe.

De afrekenprijs + toeslag = entreeprijs voor consument

Afrekenprijs: Vanaf € 17,50 tot €25,- 

Auteursrechten: 7% of 10%, afhankelijk van het soort programma.

Drukwerk

Verder is drukwerk zoals posters en flyers ook een belangrijk onderdeel van de promotie van jouw voorstellingen. Hier zit niet een specifieke periode aan gebonden, maar wat wel handig is om aan te houden is dat wij minstens 8 weken voor de voorstelling jouw materiaal op sturen naar de theaters. Met andere woorden, als jij ervoor zorgt dat wij 8 weken voor jouw eerste voorstelling van het seizoen al het drukwerk hebben, kunnen we dit op tijd versturen naar de theaters.

Wij sturen per theater een pakketje die eruit kan zien als volgt:

  • 3 A0: Als we A0’en aanraden, doen we dit vooral bij de producties die in grote zalen spelen;
  • 10 A2: A2 raden we altijd aan;
  • 100 A5 flyers: Niet per se een must maar kan wel voor meer zichtbaarheid zorgen.

Het drukwerk mag via ons worden besteld. Als de drukbestanden 10 weken voor jouw eerste voorstelling worden geleverd, kan dit via onze drukker – deze zorgt voor hoogstaande kwaliteit en controleert extra of de bestanden juist zijn. Let hierbij wel op dat je rekening houdt met 3mm snijtekens die zichtbaar zijn op het drukwerk. Als de bestanden korter van te voren worden geleverd, bestellen we deze via Drukwerkdeal. Dit gaat online en wordt alleen gecontroleerd op basisaspecten zoals scherpheid van de foto en het kleurprofiel, maar is wel snel en kwalitatief goed. Je mag het ook zelf bestellen bij een drukkerij naar keuze. Als je het pakket bij ons laat leveren, zorgen wij dat het terecht komt bij de theaters.