Recensie DREAM ON

Recensie

Is de voorstelling DREAM ON van de Gestampte Meisjes een nachtmerrie?

De Gestampte Meisjes brengen met hun voorstelling DREAM ON hun nachtmerries naar het theater. Op een humoristische manier pakken zij angsten aan die wij hebben over de toekomst, samenleving en onszelf. Wij hebben deze voorstelling bezocht om jou te laten weten wat je moet verwachten bij het boeken of bezoeken van deze voorstelling. Lees onze recensie over DREAM ON.

DREAM ON in het theater

In theater PePijn hielden de Gestampte Meisjes hun eerste Try-out van hun nieuwste voorstelling DREAM ON. Wij konden het natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan om deze voorstelling te bezoeken. Het kleine Haagse theater staat vooral bekend om zijn gezelligheid, maar toch is het altijd wel een beetje spannend om een nieuwe voorstelling voor het eerst te zien. Dus toen we plaats namen wisten wij eigenlijk nog niet wat we moesten verwachten van de avond.

Gelukkig verdween onze spanning als sneeuw voor de zon wanneer de voorstelling begon: “Ik ben 32 en ik ben bang”. Met een sterke opening vertelden ze waar ze op welke leeftijd bang voor waren. Van het donker tot aan de dood, en vooral met een diepe herkenning voor vrouwen.

Eerbetoon aan vrouwen

De rode draad van DREAM ON mag dan wel duidelijk angst zijn, toch durven we te zeggen dat deze voorstelling een eerbetoon aan vrouwen is. Met de vlotte sketches waarin het duo een slim staaltje samenspel toont, komt dit thema keer op keer naar voren. En terecht.

De Gestampte Meisjes bestaat namelijk uit twee vrouwen van begin dertig. Esmée en Thenera weten hun eigen ervaringen in te wikkelen in een deken van humor (en wellicht een traan). Het is bijna een kunst om het aantal referenties naar toonaangevende horrorfilms in de voorstelling te herkennen en een zeer indrukwekkend lichtspel is ook iets om echt in het echt te zien. Toch zorgt de vrouwelijke context van angst en bang zijn ervoor dat deze voorstelling niet alleen maar grappig is, maar ook heel waardevol.

Uitgedacht tot in detail

We schreven al net over een deken van humor, dat was uiteraard geen toeval. Ook het decor trekt het publiek helemaal in de sferen van dromen en nachtmerries. De spierwitte lakens – was dit een hint naar IT of The Conjuring, misschien wel beiden? – en kussens blijken veelzijdige functies te hebben tijdens de voorstelling van DREAM ON.

Het is bijzonder hoe een voorstelling zo veel interessante details kan hebben waardoor het voelt alsof je echt even in een droomwereld binnen stapt. Wij waren in elk geval onder de indruk. Aan het horen van de reacties van het publiek waren wij overigens niet de enige.

Publiek over DREAM ON

Na de voorstelling hebben wij nog even onze oren gespitst, gewoon uit nieuwsgierigheid. Van links en rechts hoorden wij reacties van het publiek dat ze onder de indruk waren en dat de Gestampte Meisjes met hun voorstelling een belangrijk onderwerp aan de kaak stellen. Vooral het vrouwelijke publiek leek herkenning gevonden te hebben in de voorstelling, maar ook vanuit de mannelijke bezoekers hoorden we positieve reacties.

Al met al een geslaagde avond dus en de voorstelling is alles behalve een nachtmerrie om te zien – tenminste, als je durft.

De Gestampte Meisjes in het theater?

Ben je een programmeur van een theater en heb je na het lezen van dit artikel vragen over de voorstelling van de Gestampte Meisjes? Neem dan contact met ons op.