Recensie Cesar Zuiderwijk

Recensie

Cesar Zuiderwijk vertelt de naakte waarheid over Golden Earring en zijn drumcarrière

Hij is bekend geworden als de drummer van Golden Earring, maar de indrukwekkende carrière van Cesar Zuiderwijk houdt nog niet op. Met zijn solovoorstelling de Naakte Waarheid is hij namelijk te zien in het theater en dat wilden wij natuurlijk niet missen. We delen onze ervaring graag met jou in een vorm van een recensie over Cesar Zuiderwijk, zodat je weet wat je moet verwachten bij het bezoeken of boeken van deze voorstelling.

Drummer Cesar Zuiderwijk en George Visser gaan al een heel eind terug. Al sinds 1992 om precies te zijn. In die tijd speelde Cesar geen solovoorstellingen, maar hij trad natuurlijk als drummer op met zijn band Golden Earring. Met nummers zoals Radar Love, Twilight Zone en When the Lady smiles veroverden de Nederlandse band de hele wereld. Helaas kwam in 2021 het bericht naar buiten dat gitarist George Kooymans leidt aan ALS en dat dit de stop betekende voor Golden Earring in het theater.

Alhoewel de optredens van Golden Earring zeker worden gemist, kunnen we gelukkig wel Cesar Zuiderwijk bewonderen in het theater. De drummer deelt in zijn voorstelling De Naakte Waarheid zijn ervaringen op het gebied van zijn carrière met het publiek.

Een man en een drumstel

Het eerste wat opvalt bij de voorstelling is hoe toegankelijk het is. Geen poespas, geen sterrenallure – gewoon een man en een drumstel. Nou worden dat uiteindelijk wel meerdere drumstellen, maar daarover schrijven we later in dit artikel meer.

Cesar verwelkomt iedereen in de zaal terwijl hij aan het drummen is. Wanneer de voorstelling begint verteld hij over een verzameling van tientallen foto’s die achter hem hangt. Over dat hij geboren was in 1948 en hij opgroeide in een naoorlogs Nederland waar eigenlijk alleen maar de essentiële dingen waren. Hij vertelde ook dat hij als jongen op turnen zat. Wat overigens wel handig uitkwam na de shows van Golden Earring waarbij hij van zijn drumstel vandaan sprong en dat hij zijn eerste drumstelsel uit augurkenblikken maakte.

Het augurkenblik-drumstel heeft hij overigens meegenomen. De uitspraak “waar een wil is, is een weg” had bij aanblik van dit drumstel overigens een nieuwe betekenis gekregen. Bedenk maar dat in die tijd dat Cesar zijn liefde voor drummen ontdekte, bestonden er nog geen drumlessen en drumstellen überhaupt waren schaars. Waar menig beginneling nu aan de hand van YouTube-tutorials de eerste stappen naar een drumcarrière kan zetten, leerde Cesar zichzelf het vak.

Een geboren drummer

En dat zijn inspanningen vruchten hebben geworpen, blijkt wel. Vanaf zijn 14e had hij zijn eerste optreden. Met een hoop ervaringen waar hij in de voorstelling nog meer over verteld, was dat het begin van de Cesar die we vandaag de dag kennen.

De Naakte Waarheid van Golden Earring

Maar wat is uiteindelijk de echte naakte waarheid? Dat is hoeveel plezier Golden Earring heeft gehad – daarmee heeft Cesar Zuiderwijk samen met zijn bandleden een ervaring gehad waar menig band jaloers op mag zijn. De vriendschap is in elk geval nooit vergaan, want aan het einde van de voorstelling laat Cesar weten dat hij geld verzameld voor Stichting ALS door middel van het verkopen van drumstokken en andere merch.

Cesar Zuiderwijk in het theater

Wil je de voorstelling bezoeken na het lezen van deze recensie over Cesar Zuiderwijk? Bekijk dan de speellijst van Cesar Zuiderwijk.

Ben je een programmeur van een theater en heb je na het lezen van dit artikel interesse of vragen over een voorstelling? Neem dan contact met ons op.