Recensie Fabian Franciscus Loskomen

Recensie

Fabian Franciscus komt los van labels

Van doordachte grappen tot grove humor. Cabaretier Fabian Franciscus weet het publiek constant te verrassen en te vermaken. Zijn voorstelling zit boordevol grappen over actueel nieuws en grappen die gedurende de avond steeds weer terugkomen. We delen onze ervaring graag met jou in een vorm van een recensie, zodat je weet wat je moet verwachten bij het bezoeken of boeken van deze voorstelling.

Wij bezochten de try-out van Fabian Franciscus zijn 4e voorstelling Loskomen in theater Ludens. Het moment dat hij het podium opkwam zat je er eigenlijk gelijk middenin. Wat opviel was de manier waarop Fabian het publiek bij de voorstelling betrok, vaak met spottende opmerkingen die zowel humoristisch als uitdagend waren. De interacties zorgden vaak voor een grappig moment of een interessant gesprek. Hij wist precies hoe hij zulke momenten als bruggetje kon gebruiken om verder te gaan met zijn verhaal.

Hij vertelde verwarrende verhalen op een grappige manier, door zijn lichaamstaal leek het soms alsof het hem zelf nog verwarde. Dit zorgt voor een fascinerende dynamiek waarbij het publiek steeds nieuwsgierig was naar wat er zou komen. Het was een vloeiend doorlopende voorstelling die je aandacht er constant bij wist te houden.

Leer Fabian Franciscus kennen

Naast de humoristische momenten waren er ook serieuze delen in de voorstelling. Fabian deelde persoonlijke verhalen. Bijvoorbeeld over zijn gesprekken met zijn psycholoog, waardoor het publiek dieper inzicht kreeg in zijn innerlijke wereld. Hij liet je echt nadenken over de uitdagingen waarmee hij soms werd geconfronteerd.

Ook vertelde hij dat hij niet meer alleen bekend wilde staan als “de cabaretier met autisme”, hij probeert dus eigenlijk los te komen van deze stempel. In elk artikel staat wel iets over zijn autisme – en met dit artikel kunnen wij het ook niet, niet over hebben. Alhoewel dit een deel van hem is, laat hij zien dat hij meer is dan dit label. Hij is nog steeds de cabaretier die je kent, vol zelfspot en herkenbaarheid, maar hij is duidelijk ook iemand die voor een langdurige carrière gaat.

Plezier op het podium

Het is duidelijk dat Fabian Franciscus zichzelf echt thuis voelt op het podium, dit zie je in de oprechte vreugde die hij uitstraalt  en dat hij meelacht om zijn eigen grappen. Dit enthousiasme werkt aanstekelijk waardoor hij en zijn publiek beiden aan het genieten zijn van de voorstelling.

Loskomen was een boeiende mix van humor, vreemde verhalen, kwetsbaarheid en oprechtheid. Fabian Franciscus bewees zichzelf als een veelzijdig en getalenteerd artiest die niet bang is om zich kwetsbaar op te stellen en tegelijkertijd het publiek extreem te vermaken. Met deze voorstelling laat hij zien dat zijn talent reikt tot ver buiten zijn diagnose en dat hij niet gemakkelijk in een hokje te plaatsen is.

Fabian Franciscus in het theater

Wil je de voorstelling bezoeken na het lezen van dit artikel? Bekijk dan de speellijst van Fabian Franciscus

Ben je een programmeur van een theater en heb je na het lezen van dit artikel interesse of vragen over een voorstelling? Neem dan contact met ons op.