Recensie: Hoe familievoorstelling de Vliegende Hollander ervoor zorgt dat het hele gezin hun angsten aan kunnen.

Recensie

Hoe familievoorstelling de Vliegende Hollander ons leert met angst om te gaan

Het was een spannende dag bij Theater Peeriscoop in Gorinchem. Niet alleen omdat het de dag van de perspremière van Ida van Dril’s Vliegende Hollander was maar ook omdat een hele zaal vol met heldhaftige gezinnen hun angsten onder ogen leerden komen. Hoe deden ze dat?

Vliegende start voor de Vliegende Hollander

De lounge van Theater Peeriscoop stroomde iets voor drieën vol met enthousiaste kinderen en hun ouders. Ieder kind werd voorzien van lekkere snoepjes, ranja en de rest van het gezin was aan het genieten van hun thee of koffie totdat de voorstelling begon. De deuren naar de intieme theaterzaal opende en het publiek werd naar binnen geroepen. Het was tijd om onze angsten onder ogen te komen.

Zodra het publiek had plaatsgenomen in de zaal, heette Ida van Dril ons welkom door een rondje door het publiek te gaan met haar verfkwast-hondje Roller: “Waar ben jij bang voor” vroeg ze aan kinderen en volwassenen. Spinnen, monsters, spreken in openbare ruimtes en paarden, allerlei verschillende angsten werden genoemd door het publiek. Sommige dappere zielen waren zelfs helemaal nergens bang voor. Al met al zat de sfeer bij het enthousiaste publiek er goed in.

Een voorstelling over een oud verhaal en moderne angsten

Toen het eenmaal tijd was om te beginnen met de voorstelling, werden we meegevoerd in het verhaal van een vrouw met haar hondje, Roller. Ze is te bang om naar buiten te gaan. Ze is al twee jaar niet naar buiten geweest. Ondertussen worden de angsten steeds groter. Met haar fantasie en het indrukwekkend belichte decorstuk – wat geheel gemaakt was van klusgerei – nam Ida van Dril het publiek naar de zee waar het spookschip de Vliegende Hollander vaart.

Met dit oude verhaal weet ze moderne angsten aan te pakken op een manier dat het herkenbaar is voor kinderen én volwassenen. Het is indrukwekkend hoe de voorstelling met het decor, lichtwerk, creatief bedachte poppen en een spannend verteld verhaal de angsten van een post-lockdown maatschappij belicht zonder het onnodig te benadrukken.

Moraal van het verhaal

Je hoeft niet bang te zijn om bang te zijn. Dat is waar het verhaal van de Vliegende Hollander ons aan herinnerd. Dus ga naar buiten, bezoek deze voorstelling en neem de kinderen, kleinkinderen, neefjes of nichtjes mee. Familieplezier verzekerd!

Neem het niet alleen van ons aan, maar ook van de Theaterkrant: recensent Tuur Devens heeft een mooie, uitgebreide recensie geschreven over de voorstelling. Hij is met zijn kleinkinderen naar de persvoorstelling geweest: “Af en toe scanderen we, jong en oud, dat we de zeilen hijsen, voelen we ons direct betrokken bij het verhaal dat we horen en zien” en nog meer mooie woorden zijn te lezen in de recensie.

Bekijk de speellijst van de Vliegende Hollander voor speeldata en theaters. Let op: kaartjes zijn te koop bij de desbetreffende theaters.

De Vliegende Hollander in het theater?

Ben je een programmeur van een theater en heb je na het lezen van dit artikel meer vragen over Ida van Dril’s voorstelling? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of via info@gvrpoductions.nl.