Waarom verhalen uit de slavernij belangrijk zijn

Recensie

Waarom krachtige verhalen over de slavernij belangrijk zijn

Verhalen uit de tijd van de slavernij worden steeds meer verteld. Als herinnering aan ons verleden, maar ook juist om de strijd van de onderdrukten te laten zien. Een van die verhalen uit deze tijd gaat om kracht, doorzettingsvermogen en bovenal liefde. Het mythische levensverhaal van vrijheidsstrijder Boni schijnt een ander licht op de kracht van de verzetshelden tegen de kolonisten. In Boni de Musical wordt zijn verhaal eindelijk verteld aan het grote publiek.

‘’Dit is geen verhaal over lijden, maar juist over de kracht en levenslust van de onderdrukten.’’ – Het Parool

150 jaar na de afschaffing van de slavernij en juist nu is het belangrijk om de helden van die tijd en hun strijd te herinneren – in al hun glorie. Een van die helden is Boni, een Surinaamse vrijheidsstrijder.

Wie was Boni?

Dankzij zijn moeder was Boni geboren als een vrij man in de binnenlanden van Suriname. Vanuit daar ontpopt hij samen met zijn medestrijders tot geduchte vijanden van de kolonisten en leidt hij een lang en verbitterd gevecht gen het Nederlandse regime vanuit het mythische Fort Boekoe. Vandaag de dag wordt mede door Boni de Musical zijn verhaal een goed voorbeeld waarom krachtige, liefdevolle en levenslustige verhalen uit deze tijd gehoord moeten worden.

Onder regie van Stanley Burleson en naar het script van Lars Boom is deze musical ontstaan. Met veel trots hebben wij deze musical geproduceerd. Het is een verhaal waar dat wij graag willen met iedereen delen. Sterker nog, stiekem vinden wij dat dit een must-see is voor elke Nederlander – ongeacht achtergrond.

Kennis maken met de cast van Boni de Musical

Met een intentioneel sober decor van zwarte traptreden met witte markeringen, begint de voorstelling met een inleiding. Beter gezegd een voorstelronde van de cast om het publiek alvast kennis te laten maken met de rollen die ze spelen. Zo grapt de cast over wie de rol van de (witte) De Friderici moest spelen. Een taak die werd opgenomen door Juan Wells.

“Meer dan op individuele prestaties, vaart deze musicalproductie vooral op het prachtige samenspel, waarin spel, zang en dans op hybride wijze samenvallen”De Volkskrant

Na deze introductie duiken we in de diepe jungle van Suriname. Hier wordt Boni geboren en zal uiteindelijk uitgroeien tot leider, held en later mythe.

Een mythe komt tot leven in het theater

We hadden het al even over het sobere decor. Dit is een ideaal canvas dat je steeds verder meeneemt in het verhaal. Gepaard met de scenes, choreografie, de muziek, licht en kostuums komt het leven van Boni recht voor jouw ogen tot leven. Alsof het een film is.

“Regisseur Stanley Burleson slaagt er buitengewoon goed in om alle muzikale en gedanste nummers in feilloze timing en flow aanstekelijk, vindingrijk en organisch met elkaar te verbinden, daarbij bijgestaan door het zeer capabele ensemble dat met totale inzet en overtuiging zingt en danst” De Theaterkant

Over de muziek gesproken, Norman van Geerke liet zich inspireren door diverse genres, van hip-hop tot soul tot rap – daarnaast zijn er ook elementen van spoken word en dans. 34 muzikale composities zorgen ervoor dat het verhaal in vloeiende lijnen lopen. Vanaf het moment dat Boni’s moeder bevalt, durven wij te wedden dat iedereen die de voorstelling bezoekt erover eens kan zijn hoe krachtig de muziek is – dat was in elk geval bij ons het geval.

“Wat mij betreft zou componist en muzikaal leider Norman van Geerke een Musical Award verdienen of toch minstens een nominatie”Theaterparadijs

Moderne twist op een legende

Een eeuwenoud, waargebeurd verhaal is een hele uitdaging om ten tonele te brengen, toch is het juist belangrijk om een moderne blik te bieden uit de tijd van de slavernij. Zonder de authenticiteit te verliezen en nog trouw te blijven aan het oorspronkelijke verhaal.

“De kracht van de voorstelling is de keuze om Boni (Urvin Monte) en zijn omgeving als sterke, strijdlustige personen neer te zetten en niet als slachtoffers. Door de omkering van het geijkte plaatje – voor zover er al verhalen over slavernij zijn verteld – ligt het perspectief verfrissend anders”Trouw

Het doel van de musical is om een verfrissende blik te werpen op Boni en de context waar hij voor heeft gevochten. Vaak ligt de focus in deze verhalen op het leed en de pijn van die tijd. Al dan niet onbelangrijk en zeker een thema dat terugkeert in de musical, volgt Boni de Musical een andere route. De focus is niet op de slavernij zelf of de plantages. Het verhaal focust zich meer op de strijd, de banden met elkaar en het hoopvolle doel dat Boni voor ogen had. Deze aanpak biedt een unieke kijk op deze tijd en inspireert hopelijk menig bezoeker.

“In diverse theaterproducties staat onze historische verslaving aan de slavernij nu op de agenda. Vermoedelijk is Boni – de musical de beste en meest veelzeggende.” Jacques J. d’Ancona

Uiteraard dit allemaal met behoud van de authentieke Surinaamse sfeer. Door bijvoorbeeld de traditionele Surinaamse elementen, zoals de Pangi die verwerkt is in de kleding. Daarnaast wordt er tussendoor Surinaams gesproken en gerefereerd naar Surinaamse symbolen, zoals de kankantri (kapokboom). Hiermee eert de musical het Surinaamse culturele erfgoed.

Andere elementen zoals de choreografie en muziek, brengen het verhaal naar deze tijd. Door de moderne stijlen, brengt het een authentieke en moderne draai met het behoudt van de mythische natuur. Al deze eigentijdse, maar toch authentieke, elementen maken Boni de Musical toegankelijk voor meerdere doelgroepen, van alle leeftijden en achtergronden.

Wij Zijn Boni – een musical voor iedereen

Dat deze musical voor iedereen is, kunnen we niet genoeg benadrukken. De musical vertelt een inspirerend verhaal van een strijd naar vrijheid, gepaard met doorzettingsvermogen en liefde. Het verhaal van een krachtige strijder die samen met velen anderen heeft gestreden voor de vrijheid die wij vandaag de dag kennen. Zo houden wij hun impact in leven. Met andere woorden: Wi Na Boni (Wij zijn Boni)!

Boni de Musical in het theater

Wil je de voorstelling bezoeken na het lezen van dit artikel? Bekijk dan de speellijst van Boni de Musical.

Ben je een programmeur van een theater en heb je na het lezen van dit artikel interesse of vragen over de voorstelling van Boni de Musical? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier.