Het aanbieden van een voorstelling: de 5 punten waar programmeurs aan denken voordat ze een voorstelling inplannen

Het aanbieden van een voorstelling

Waar denken de theaters aan als ze voorstellingen boeken?

Wanneer een voorstelling te zien is op het toneel, is daar vanuit het theater vaak een heel proces aan vooraf gegaan. De voorstelling maakt namelijk deel uit van een groter aanbod van het theater, ook wel bekend als de programmering. Veel theaters boeken voorstellingen die in hun aanbod passen en proberen zo een geheel en samenhangend programma te vormen. Dan kan je je misschien afvragen wat sommige punten zijn waar de programmeurs van de theaters aan denken wanneer zij een voorstelling boeken. Met andere woorden, wil je weten waar je rekening mee kan houden tijdens het aanbieden van een voorstelling? Lees dan verder.
Wat is een programmeur in het theater?

Een theaterprogrammeur plant de voorstellingen die in het theater spelen. Om dit zo goed mogelijk te doen, hebben zij contact met impresario – zoals ons impresariaat bijvoorbeeld. Zo worden de programmeurs op de hoogte gesteld van welke voorstellingen in te plannen zijn. Op basis daarvan vullen zij het theaterseizoen in, maar wat zijn de punten waar programmeurs aandacht aan geven?
 
Lees ook ons artikel over het plannen van een theaterseizoen.

De 5 aandachtspunten van programmeurs

Bij elk theater wordt natuurlijk met andere aspecten rekening gehouden, maar uit onze ervaring komt het neer op een combinatie van 5 aandachtspunten waar programmeurs rekening mee houden tijdens het programmeren van een voorstelling in het theater. Onze tip is dan ook om hier rekening mee te houden tijdens de verkoop van een voorstelling.

  1. Kosten
    Het mag dan niet het meest inspirerende aspect zijn, maar het kostenplaatje van een voorstelling speelt een grote rol voor theaters. Grotere theaters kunnen bijvoorbeeld vaak wat meer uitgeven aan een productie, daarnaast ligt het er ook aan of het theater subsidie ontvangt om voorstellingen te programmeren. Afhankelijk van de subsidies die het theater ontvangt, moeten ze daardoor ook nog rekening houden met het tweede aandachtspunt.

  2. Maatschappelijk belang
    Het is jou misschien wel opgevallen, het theater biedt een unieke manier om onze samenleving een spiegel voor te houden. We noemen het theater dan ook wel de weerspiegeling van de maatschappij. Op basis van dit maatschappelijk belang kan het theater dan ook subsidie krijgen. De programmeurs houden dan rekening met de maatschappelijke relevantie van theatervoorstellingen.

  3. De wensen van de bezoeker
    Natuurlijk hoeven programmeurs niet alleen rekening te houden met geld en het maatschappelijk belang, ook speelt de bezoeker een grote rol. De programmeur doet er dan ook goed aan om rekening te houden met de bestaande bezoekers. Met andere woorden, wat zijn de behoeftes en wensen van de bezoeker die al met enige regelmaat naar het theater gaat? Willen ze cabaret, muziek of zijn ze wat avontuurlijker? Op basis van deze wens worden bepaalde voorstellingen wel of niet ingepland.

  4. De bezoeker van de toekomst
    Naast het tevreden stellen van de bestaande bezoeker, is het belangrijk om zo veel mogelijk mensen naar het theater te krijgen. Daarom willen de programmeurs een breed en gevarieerd aanbod – denk bijvoorbeeld aan een mix van verschillende genres, thema’s, perspectieven en achtergronden.

    Over het belang van diversiteit in theater hebben wij overigens ook een mooi artikel geschreven.

  5. Identiteit theater
    Het laatste maar zeker niet het allerminste aandachtspunt gaat over de identiteit van het theater. In Nederland kennen wij ontzettend veel theaters, schouwburgen en plekken waar voorstellingen te zien zijn. Het is dan ook ontzettend belangrijk voor een theater om een eigen identiteit te hebben. Sommige theaters boeken bijvoorbeeld uitsluitend humoristische voorstellingen, anderen boeken juist muzikale voorstellingen of slaan een hele andere kant op gebaseerd op de visie die zij hebben. Dit onderscheid tussen theaters, brengt ook nog een bonus-aandachtspunt met zich mee – namelijk dat het theaterprogramma niet vergelijkbaar is met die van de nabije concurrent.

Het aanbieden van een voorstelling aan programmeurs

Bij George Visser Productions werken wij samen met programmeurs van meer dan 400 verschillende theaters door heel Nederland. Dankzij onze vertrouwde positie binnen de theaterwereld, plannen de Nederlandse programmeurs jaarlijks meer dan duizend van onze voorstellingen in en verlichten wij dagelijks de lasten van artiesten die hun voorstellingen willen aanbieden.

Ben je opzoek naar een impresariaat?

George Visser Productions heeft een groot netwerk met verschillende artiesten en programmeurs uit alle hoeken van Nederland. Ben je een artiest of theater en herken jij jezelf hierin en denk je dat wij jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op, dan kijken wij samen wat we voor jou kunnen betekenen.

Foto: Eric Fecken

Op zoek naar een impresariaat? Neem contact met ons op.