De voordelen van recensies

De voordelen van recensies

3 redenen waarom wij recensies schrijven over onze eigen artiesten

Recensies zijn een belangrijk deel van de creatieve sector, een goede recensie kan er soms voor zorgen dat de voorstelling vaker wordt bezocht. Daarnaast zijn quotes uit recensies vaak handig ter promotie van voorstellingen. Alleen waarom hebben wij als impresariaat ervoor gekozen om ook recensies te schrijven over onze eigen artiesten? Is dat niet een beetje “wij van Wc-eend adviseren Wc-eend?” van ons? In dit artikel vertellen we waarom we deze recensies schrijven.
Wat zijn recensies?

In traditionele zin durven wij te wedden dat iedereen weet wat een recensie is. Meestal wordt dit geschreven door een recensent in een krant of op een website, denk bijvoorbeeld aan de recensies van de Theaterkrant. Hierin beschrijven recensenten hun ervaring tijdens een bezoek aan een voorstelling. Ze kunnen de lezer aanraden of een voorstelling een bezoekje waard is of dat er nog verbeterpunten zijn.

Waarom schrijven wij recensies?

Alleen dat luidt nog steeds de vraag waarom wij recensies schrijven over voorstellingen van artiesten die in ons aanbod zitten? Eigenlijk ontstond dit uit een probleem waar wij tegenaan liepen. We merkten namelijk dat de pers niet altijd tijd heeft om verschillende voorstellingen te bezoeken. Hoe jammer dat ook is, begrijpen wij dat de pers ontzettend veel aanvragen op een dag krijgen en dat ze daar keuzes in moeten maken. Daarnaast zijn er ook steeds meer artiesten die aangeven geen première meer te willen plannen, wat soms betekent dat er geen aangelegen moment is om de pers uit te nodigen.

Wij beseften dat dit een probleem was omdat programmeurs en marketeers van theaters veel hebben aan recensies. Of dit nou gaat over het programmeren van het volgende theaterseizoen of juist het promoten van de huidige voorstellingen, recensies hebben de kracht om de toekomst van een voorstelling te verbeteren.

Toen we er achter kwamen wat het probleem was, werkten wij als impresariaat aan een oplossing. Op dat moment ontstond het idee van het schrijven van artikelen over de voorstellingen die wij zelf bezochten. Ja, het klopt dat deze voorstellingen van onze eigen artiesten zijn, maar als impresariaat hebben wij eigenlijk geen tot weinig invloed op het eindresultaat: wij boeken een tour voor artiesten omdat wij geloven in het concept, de artiest of het verhaal achter de voorstelling. Om allerlei verschillende soorten voorstellingen voor het eerst in het theater te zien, is dus ook een beleving voor ons – dat is ook hetgeen wat onze passie voor ons werk keer op keer doet opleven.

Voordelen van recensies

Met onze beleving in gedachten, besloten we aan de slag te gaan met deze recensies. Sindsdien verschijnt er elke maand een nieuwe recensie op onze website, maar welke 3 dingen proberen we hiermee te bereiken?

1. Het creëren van verwachtingen
    Het is onze taak als impresariaat programmeurs in te lichten over de voorstellingen die we in ons aanbod hebben. Op basis hiervan worden voorstellingen geprogrammeerd bij theaters. Naast gesprekken met programmeurs, onze brochures, boekingsberichten en de seizoenspresentatie, kunnen we nu ook met recensies theaters op de hoogte stellen over de voorstellingen die bij ons te boeken zijn.

2. Promotie voor de artiest
    Wij geloven dat onze recensies bijdragen aan het promoten van de voorstellingen van onze artiesten. Tuurlijk is ons hoofddoel om hier theaters mee te bereiken, maar ook het theaterpubliek kan op deze manier makkelijker berichten vinden over voorstellingen waar mogelijk (nog) niet zo veel over is geschreven. Niet elke artiest heeft een groot platform of netwerk, met deze recensies bieden wij een vorm van ondersteuning aan verschillende voorstellingen die het verdienen om in het spotlicht gezet te worden.

3. Erkenning voor het werk
    Naast promotie van de artiest, draagt een recensie ook bij aan het erkennen van het harde werk van de artiesten. Vergis je niet: er zit ontzettend veel inzet, inspanning en passie achter het maken van een voorstelling. Wij weten hoe ontzettend hard onze artiesten werken en het resultaat verdient het om aangemoedigd te worden.

De recensies van George Visser Productions

Bij George Visser Productions zien wij onze recensies als een waardevolle toevoeging van onze website. Het is een manier om voorstellingen meer onder de aandacht van theaters en theaterpubliek te brengen. Daarnaast vinden wij het natuurlijk ook heel leuk om onze eigen artiesten in hun element te zien en vinden wij dat zij het verdienen om gezien te worden. Houdt jij voortaan ook onze recensies in de gaten?

Ben je opzoek naar een impresariaat?

George Visser Productions wil de artiesten helpen op elke mogelijke manier, door het schrijven van de recensies bijvoorbeeld. Ben je een artiest of theater en herken jij jezelf hierin en denk je dat wij jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op, dan kijken wij samen wat we voor jou kunnen betekenen.

Op zoek naar een impresariaat? Neem contact met ons op.