Recensie: cabaret duo Blauwe Vinkjes belicht de absurditeit van onze maatschappij

Recensie Blauwe Vinkjes

Cabaret duo belicht de absurditeit van onze maatschappij

Elke maand schrijven wij een artikel in de vorm van een recensie over een van onze artiesten waaraan wij een bezoekje hebben gepleegd, zodat jij weet wat je kan verwachten bij het boeken of bezoeken van een voorstelling. Deze maand richten we het spotlicht op een bijzonder actueel duo, namelijk Blauwe Vinkjes, die met hun debuutvoorstelling DISCLAIMER hun plek in theaterland met hoog tempo aan het veroveren zijn. Lees in deze recensie meer over Blauwe Vinkjes en wat hun voorstelling nou zo absurd maakt.

Blauwe Vinkjes bestormen theaterland

Het cabaret duo Blauwe Vinkjes is nog jong, maar met het raptempo waarmee ze theaterland aan het veroveren zijn, kan je zeggen dat ze goed op weg zijn om een bekende naam te worden in de wereld van cabaret.

Alleen hoe komt het dat het duo de afgelopen tijd in elk theater leek te spelen? Theatermakers Kevin van den Berg en Manon Blaauw verschenen in 2021 voor he eerst ten tonele als Blauwe Vinkjes bij Cameretten, waarbij ze de finale behaalden. Hier hebben wij ook voor het eerst kennis met hen gemaakt.

Hun werk beviel zo goed dat we hen vroegen om het jaar daarop een kort stukje van hun voorstelling te spelen tijdens onze seizoenspresentatie. In deze preview wisten Kevin en Manon de harten te veroveren de aanwezige theaterprogrammeurs, waaruit maar liefst 150 boekingen volgden voor hun voorstelling. Na een succesvol theaterseizoen, kon een reprise van DISCLAIMER natuurlijk niet uitblijven – daarom kunnen we ook dit jaar weer genieten van de absurditeiten van Blauwe Vinkjes en ook daarom, schrijven we deze recensie over Blauwe Vinkjes.

Hoe absurd is actualiteit?

De absurditeit die het duo heeft, komt onder andere door de typetjes die ze spelen –

van de hippe influencers Look en Luna tot volkszangers Koos en Alberta en meer. Ondersteund door hun typetjes gaan ze in een razend tempo van sketch naar sketch, elk onderwerp natuurlijk altijd even actueel.

Volledig gebaseerd op de maatschappij waar in wij leven, geven Blauwe Vinkjes op deze manier een stem aan verschillende perspectieven. Alhoewel de voorstelling absurd is, geeft het ons wel perspectief om na te denken over de absurditeit die wij zien in onze maatschappij – bijvoorbeeld het idee dat iedereen altijd politiek correct moeten zijn of dat vlees eten bijna voelt alsof het strafbaar zou moeten zijn, maar ook de groeiende obsessie met schoonheid en wellness wordt aan de kaak gesteld.

Met elke sketch kunnen we afvragen welke thema’s wel een disclaimer nodig hebben of dat er misschien wel perspectieven worden behandeld waar we iets meer over na kunnen denken als maatschappij.

Samenspel in rap tempo

Overigens de manier waarop ze als een goed geoliede motor op elkaar zijn ingespeeld, is iets waar wij bewondering voor hebben. Dat is natuurlijk terug te zien op het podium waarbij de sketches afhankelijk zijn van hun samenspel. Alleen zelfs achter de schermen weet het duo precies wat ze doen – van matchende blauwe outfits na de voorstelling tot zelfs eigen handdoeken op vakantie, het maakt Blauwe Vinkjes erg eigen. We kijken dan ook met veel plezier naar wat de toekomst hen brengt, maar eerst mogen we gelukkig nog genieten van hun debuutvoorstelling DISCLAIMER.

DISCLAIMER in het theater

Wil je de voorstelling bezoeken na het lezen van deze recensie over Blauwe Vinkjes? Bekijk dan de speellijst van Blauwe Vinkjes om te zien wanneer ze bij jou in de buurt spelen.

Ben je een programmeur van een theater en heb je na het lezen van dit artikel vragen over de voorstelling van Blauwe Vinkjes? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier.